Treceți la conținutul principal

Bella vita in bella Italia

Am fost in multe locuri minunate, fiecare cu un farmec aparte, dar Italia este cea care m-a cucerit definitiv. Ma regasesc mult in spiritul italian, m-as integra de minune in orice regiune a Italiei, fara prea mare efort si intr-o cursivitate fireasca a lucrurilor. 
Imi place tot ce tine de Italia, fie ca vorbim de pizza cu acel blat crocant invelit in rauri de mozzarela, de diminetile in care femeile ies la collazione purtand perle discrete, de stradutele incarcate de istorie, de sentimentul de dolce far niente care te poarta pretutindeni, de asumarea defectelor, chiar si de acel mix de gestica flamboaianta, tipica italienilor.
Am pasit pentru prima data pe pamant italian cu multi ani in urma, San Marino, Macerata si Loretto fiind primele orase care mi-au cucerit sufletul. Sentimentul fiecarui oras vizitat mi-a conferit o stare de bine, atat de profunda, incat mi-am dorit sa descopar si alte orase italiene. Nu s-a intamplat imediat. Anii ce-au urmat mi-au oferit sansa de a ma bucura de locuri minunate despre care nu stiam mai nimic.
Curiozitatea mea a fost daca o sa ma indragostesc si de alte orase italiene si mai ales daca o voi face cu aceeasi intensitate. Si da, m-am indragostit de toate locurile ce au urmat.
A urmat Sicilia de care m-am indragostit iremediabil si pe care nu o voi uita prea usor. M-a intampinat cu o atmosfera tipic mediteraneana si o clima subtropicala, cu cladiri normande care puncteaza aspectul multicolor al arhitecturii locale. Am stat cateva zile in Palermo si am vizitat Cefalu, Termini Imerese, San Vito lo Capo si Castellammare del Golfo. Cefalu ramane orasul meu de suflet, un oras boem, galagios si de neuitat. Este unul din acele locuri in care mi-a placut totul, dar nu stiu exact ce anume, care m-a incantat dar nu stiu de ce si care ma face sa vreau sa raman dar habar nu am ce as vrea sa fac daca raman.

Poate ca cerul albastru cu norii albi pefect conturati, muntele Monaco la baza caruia am petrecut ore intregi la plaja, apele azurii sau plaja cu nisipul alb, fin unic, zambetul discret primitor al localnicilor, aleile ornate cu flori, miresmele intense sau poate toate la un loc m-au facut sa pastrez in suflet San Vito lo Capo ca unul dintre amintirile cele mai dragi mie.
In Palermo am indragit centrul istoric, atat pentru densitatea de muzee si obiective culturale cat si pentru stradutele inguste cu cladiri acoperite de edera si numeroase cafenele si terase. Palermo este un oras aglomertat, descompus, fascinant si tulburat care exemplifica de minune spusele scriitorului D.H.Lawrence: ''Sicilia este capatul final al Europei, dincolo de ea incepe Africa si Asia.'' 
Apoi mi-am pierdut capul dupa oraselele suspendate pe Coasta Amalfi cu superbe vederi panoramice asupra marii. Am descoperit o frumusete fara seaman, unde m-am bucurat de momente de dolce far niente, delectandu-ma cu frumuseata autentica a locurilor. Positano a reusit sa-mi bucure sufletul cu atmosfera de dolce vita in cea mai pura forma a sa. Este acel oras care efectiv iti ramane "lipit" de suflet, are aceasta putere. Parca a fost creat special pentru a fi descoperit, admirat si apoi parasit cu speranta ca vei reveni.

Vesel, cochet, colorat plin de turisti cu zambetul pe buze, imbracati elegant, Sorrento pastreaza destul de mult din luxul de la inceputul secolului XX. Aici oamenii au acea zisa jubilitate in fata vietii, celebrand-o cu efervescenta, cu excentrism si rafinament rar intalnit in alte locuri. Nu pot sa uit privelistile superbe ale marii de smarald, de stancile care coborau direct in apa azurie, dealurile pline de maslini, lamai si portocali si de mancarurile delicioase. Orasul asta m-a facut sa traiesc, sa inteleg, sa cunosc, sa ma bucur fara restrictii, sa rad, sa alerg, pur si simplu m-a facut sa simt altfel.
Napoli m-a cucerit din prima clipa. Cu un centru istoric al contrastelor, al pizzeriilor si al cafenelelor, al operei, al piazzettelor vaste si strazilor aglomerate, este orasul Sophiei Loren, nascuta in apropiere (mai exact in Pozzouli), un oras religios, familist, un oras cu alei inguste si abrupte, bloculete de 3-4 etaje cu zugraveala crapata, haine colorate si uscate la vedere si mai ales stegulete intinse peste strada. Napoli face parte din categoria acelor orase care trebuie descoperite cu multa rabdare si atentie, astfel putand descoperi unul dintre cele mai fascinante orase europene. Intr-adevar, Napoli nu subjuga nimanui sufletul de la prima vedere, dar operele de arta inegalabile echilibreaza balanta si te fac sa uiti de haosul care te inconjoara.

Desi a trecut ceva timp, imaginea insulelor Ischia si Procida, pline de mister si magie, este la fel de puternica in mintea mea. Insulele au fost ca o invitatie de a descoperi intalnirea locurilor de mult apuse cu locurile din prezentul actual.  

Am adorat Roma pentru istoria si arhitectuta atat de interesanta, cu constructii masive si severe, catedrale ce coplesesc prin monumentalitate si maretie, castele si manastiri realizate mai ales din piatra, turnuri inalte si ferestre inguste, constructii cu bolta in semicerc si forma de arc, pentru stradutele sarmante incarcate de parfum italian ce dau in bulevarde pline de turisti, pentru cele mai frumoase piazzette pavate elegant si inconjurate de capodopere. M-am bucurat de momenetele de respiro pe care mi le-a conferit fiecare piazzetta in parte si am profitat din plin de obiectivele turistice. 

Nu a trecut mult timp de la ultima vizita in Italia si iata-ma in orasul de pe mare - Venetia. Am mers cu ochii atintiti la cladirile venetiene, coloanele dantelate ale fatadelor sau la ferestrele misterioase, colindand boutique-urile pline de suveniruri, masti venetiene si costumatii de carnaval, imprimandu-mi in minte imaginea stralucitoare a Venetiei de demult. Am savurat atmosfera rarefiata din Piazza San Marco despre care Napoleon afirma ca este ''Cel mai frumos salon din Europa''. Aici am admirat unele dintre cele mai frumoase exemple de arhitectura, gotica, bizantina si renascentista.

Din Venetia, drumul m-a purtat spre Verona, oras linistit cufundat in istorie, care are multe de oferit vizitatorilor sai: strazi cu cladiri colorate si balcoane dichisite, piazzete largi, Amfiteatrul roman, Castelvechhio sau Casa di Julieta-simbol al orasului.
In Padova am luat la pas piazzettele pline de viata ce converg in stradute medievale, incadrate de obiective turistice, catedrale si muzee, boutique-uri pline de suveniruri si restaurante care te ademenesc cu delicatese specifice locului. Aici am avut ocazia sa-mi rasfat papilele gustative cu o cafea vieneza la cea mai mare cafenea din Europa - Cafeneaua Pedrochi, o cladire reprezentativa pentru Padova, cu o istorie absolut fascinanta. 

Pentru flori si canzone italiana am mers in San Remo. Am trait experienta de a ma bucura de tot ce poate oferi un loc, de la obiective turistice, cladiri istorice, arta, bucataria locala, plaja, plimbari pe promenada si shooping-ul printre zecile de buticuri celebre din care iti este greu sa alegi, fara regretul ca ai lasat ceva in urma. 
Genova m-a fascinat prin mix-ul surprinzator de impresii pe care mi l-a creat, dezolant, contrastant, incitant, vechi si nou, aristocratic si modern, grandios dar totusi haotic, pur si simplu o zapaceala minunata de oras. Este acel gen de oras care ori nu-ti place ori iti place la nebunie. Il iubesti sau nu. Totul sau nimic. 

Am plecat din Genova foarte entuziasmata si cu dorinta de a ma intoarce in Italia cat mai repede. Si iata-ma dupa un an in BolognaUn oras superb care m-a intampinat cu o autenticitate nemaintalnita pana atunci, cu un centru incarcat de arcade de caramida, cu turnuri, muzee si palate cu o arhitectura remarcabila prin acoperisurile roscate de tigla ce impleteste intr-un mod unic stilul gotic cu cel medieval si cel renascentist, cu biserici de o frumusete uluitoare, cu teatre si viata de noapte, cu cea mai veche universitate din Europa si cu cea mai buna mancare din Italia - la cucina bolognese. Zilele petrecute in Bologna m-au impins spre marea si soarele din Rimini, una dintre cele mai cautate destinatii pentru iubitorii de plaja. 

Mi-a fost suficient un singur oras pentru a prinde gustul Italiei si de a simti o sete continua de a cunoaste cat mai mult din aceasta tara minunata. Si... cu greu ma mai poate opri cineva. 

Locuri de suflet pentru tine

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Bella Vita a Milano

Mi-am imaginat Milano ca fiind un alt oras italian cu stradute inguste, cu terase romantice la colt de strada, cu acel dolce far niente, dar nu a fost asa. Milano este o alta Italie, care munceste, care traieste cel mai bine, dar totusi vibranta, plina de viata. As putea spune ca este un oras contrastant. Pe de o parte abunda in expozitii de arta contemporana, festivaluri, concerte, viata de noapte, pe de alta parte, ramane un oras italian elegant, antic si romantic. Desi nu are nicio legatura cu sublimele frumuseti medievale ale Romei, Florentei sau Venetiei, am descoperit multe locuri care mi-au ramas in suflet; Piazza del Duomo care marcheaza centrul orasului, Galeria Vittorio Emanuele II, Castelul Sforzesco, Teatrul La Scala, magazine exclusiviste, cladiri de birouri, atractii desprinse de cotidian, cafenele si restaurante.  Odata ajunsa in Milano, pasii m-au condus spre  Piazza del Duomo  care marcheaza centrul orasului si care este dominanta de  Domul din Italia , cea mai mare ca

Pentru a doua oara in Sicilia

Cand am ajuns pentru prima data in Sicilia mi-a placut atat de mult, incat eram convinsa ca voi reveni. Au trecut 8 ani de atunci. Nu am reusit sa ajung mai devreme deoarece de fiecare data alegeam sa calatoresc in alte locuri. Dar iata ca dorul de Sicilia, in special de Palermo nu mi-a dat pace si iata-ma petrecand din nou cateva zile minunate in acest oras incarcat de viata. Am regasit Palermo diferit fata de cum il stiam. Este un oras mai efervescent, tranzitat de mii de turisti,  incarcat de magazine, restaurante si cafenele cochete. A fost intotdeauna un centru cultural si istoric vibrant, dar schimbarile si dezvoltarea sa continua au adus noi valuri de activitate si vitalitate in oras. Mi-a fost dor sa ma ratacesc pe stradutele pline de culoare din zonele cele mai vechi ale orasului, sa revad Catedrala, Teatrul Masimo si portul vechi. M-am bucurat de atmosfera de pe Maqueda, mai ales dincolo de Quattro Canti unde am admirat cladirile din cele patru colturi impodobite cu fantani s

O zi in Florenta-orasul renasterii

Florenta mi-a oferit momente de neuitat care vor ramane in sufletul meu pentru totdeauna. Fiecare colt al orasului are ceva special si memorabil de oferit, de la monumentele sale celebre la strazile inguste pline de viata si de la operele de arta remarcabile la gastronomia delicioasa. Am simtit energia vibranta si unica a Florentei imediat ce am pasit pe strazile incarcate de istorie si cultura ce aveau sa ma conduca in Piazza del Duomo , una dintre cele mai iconice piete din Florenta. Am gasit Piazza foarte aglomerata si animata, plina de turisti admirand arhitectura impresionanta, artisti stradali care isi expun operele si vanzatori ambulanti care ofera suveniruri si alte produse. Piazza este dominata de Catedrala Santa Maria del Fiore care este cu siguranta unul dintre cele mai impresionante monumente din lume si este recunoscut pentru arhitectura sa magnifica si pentru dimensiunile sale impresionante. Pe langa aceste monumente remarcabile, piata mai adaposteste si Baptisteriul San