Treceți la conținutul principal

Bologna - La dotta, la grassa, la rossa


Bologna m-a intampinat cu o autenticitate nemaintalnita pana atunci, cu un centru incarcat de arcade de caramida, cu turnuri, muzee si palate cu o arhitectura remarcabila prin acoperisurile roscate de tigla ce impleteste intr-un mod unic stilul gotic cu cel medieval si cel renascentist, cu biserici de o frumusete uluitoare, cu teatre si viata de noapte, cu cea mai veche universitate din Europa si cu cea mai buna mancare din Italia - la cucina bolognese.  


Am si acum in minte momentele in care ma plimbam pe sub kilometri intregi de arcade, numite "portico",  admirand arhitectura medievala a Bolognei. Arhitectura sa este particularizata prin ornamentele si acoperisurile din teracota, cu toate nuantele de la rosu la ocru, de unde si denumirea de "Bologna la Rossa"   (Bologna cea Rosie). Am aflat de la locuitori ca de-a lungul secolelor, arcadele au aparat trecatorii fie de ploi, fie de soarele dogoritor al verii. Au aparut dintr-o necesitate practica pentru a mari spatiul locativ al orasului intrucat, dupa infiintarea universitatii, numarul locuitorilor a crescut foarte mult. 


Basilica Di San Petronio - este biserica cea mai vestita si maiestuoasa din Bologna. Domina vasta Piazza Maggiore si cu toate ca este neterminata, este a sasea biserica dupa marime din Europa.





Bologna este renumita nu doar pentru kilometri intregi de arcarde ci si pentru multitudinea de turnuri, aproximativ 180 in secolul XII, care reprezentau simboluri ale familiilor nobile ce se intreceau in a-si arata bogatia prin inaltare de turnuri. Astazi mai sunt in picioare un numar de 23 de turnuri ce amintesc de vremurile de odinioara, cele mai faimoase fiind Torre Asinelli si Torre GarisendaTorre Asinelli este locul de unde Bologna se vede ca o mare de acoperisuri.


De la cele doua turnuri am ales sa savurez un expresso la Terasa Sette Chiese, care mi-a trezit toate simturile si m-a facut sa pierd notiunea timpului admirand de la  distanta Basilica Santo di Stefano, un complex medieval religios. Mai tarziu aveam sa aflu ca au existat sapte biserici cu o vechime de peste 1000 de ani din care au ramas doar patru. 










O mare parte a timpului mi-am petrecut-o in Piazza Magiore, locul de intalnire al multor bolognezi si locul unor proiectii de filme de mare calibru. Nu exista niciun loc mai frumos in lume unde sa poti viziona un film modern sau clasic inconjurat de cladiri marcante ale istoriei italiene din secolului XV. Piazza este impanzita de palate cu o istorie veche de sute de ani: Palazzo del Notai - ridicat de catre societatea notarilor din oras, Palazzo del Podesta edificiul cel mai vechi din zona, Palazzo dei Bianci locul unde se desfasurau operatiile financiare intre negustori, Palazzo d'Acurssio sediul actual al primariei si impresionanta Basilica San Pietro - cea mai mare biserica medievala din Italia. Un simbol al orasului il reprezinta si Fantana lui Neptun localizata in Piazza Nettuno, care a marcat guvernarea fericita a orasului de catre Papa Pius al IV-lea.




In plimbarile mele pe stradutele istorice ale orasului, am trecut peste un mic pod care traversa peste o portiune din Canalul Morilor despre care am afat ca este o prelungire a cursului raului Reno. Candva Bologna a fost asemanatoare Venetiei, plina de canale cu ajutotul carora apa era readusa de la cativa kilometri departare si transportata in interiorul orasului.


Mi-a placut in mod deosebit Catedrala San Pietro - este pozitionata pe Via dell'Indipendenza chiar inainte de Via Rizzoli, care duce la cele doua turnuri.


Cafenelele si terasele ocupa un loc special pentru locuitorii din Bologna, in special pentru studenti, zumzetul vesel conferind locului o atmosfera de vacanta molipsitoare.


Bologna este plina de viata! Fiind un oras studentesc, centrul Bologniei e plin de cluburi si baruri. Muzica rasuna pe toate strazile, accentul cazand in general pe hituri vechi, iar preturile pentru bauturi sunt accesibile pentru orice buzunar.

Am avut sansa de a sustine echipa Romaniei in semifinala cu Germania in tribunele stadionului Renato Dall’Ara. 




Pentru momente de liniste si verdeata am ales parcul Giardini Margherita, cel mai mare si mai popular parc urban din oras. Exista mai multe cai de mers pe jos sau de alergat care acopera cele 26 de hectare, cai pavate in jurul unui mic lac si mai multe cafenele.

Bologna e punct de plecare catre multe destinatii din Italia care merita vizitate. Prin sistemul de cai ferate, Bologna este conectata cu orase mari si zone importante ale tarii: Milano, Florenta, Roma, Rimini si coasta Adriaticii, Padova, Venetia si Alpii.

Pentru brand-uri italienesti de haine mergi pe Via Luigi Carlo Farini.

In magazine si restaurante uita-te dupa produse cu semnele Bottega Storica, sunt produse traditionale din Bologna. Sunt putin mai scumpe dar te bucuri de experiente autentice.

Locuri de suflet pentru tine

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Bella Vita a Milano

Mi-am imaginat Milano ca fiind un alt oras italian cu stradute inguste, cu terase romantice la colt de strada, cu acel dolce far niente, dar nu a fost asa. Milano este o alta Italie, care munceste, care traieste cel mai bine, dar totusi vibranta, plina de viata. As putea spune ca este un oras contrastant. Pe de o parte abunda in expozitii de arta contemporana, festivaluri, concerte, viata de noapte, pe de alta parte, ramane un oras italian elegant, antic si romantic. Desi nu are nicio legatura cu sublimele frumuseti medievale ale Romei, Florentei sau Venetiei, am descoperit multe locuri care mi-au ramas in suflet; Piazza del Duomo care marcheaza centrul orasului, Galeria Vittorio Emanuele II, Castelul Sforzesco, Teatrul La Scala, magazine exclusiviste, cladiri de birouri, atractii desprinse de cotidian, cafenele si restaurante.  Odata ajunsa in Milano, pasii m-au condus spre  Piazza del Duomo  care marcheaza centrul orasului si care este dominanta de  Domul din Italia , cea mai mare ca

Pentru a doua oara in Sicilia

Cand am ajuns pentru prima data in Sicilia mi-a placut atat de mult, incat eram convinsa ca voi reveni. Au trecut 8 ani de atunci. Nu am reusit sa ajung mai devreme deoarece de fiecare data alegeam sa calatoresc in alte locuri. Dar iata ca dorul de Sicilia, in special de Palermo nu mi-a dat pace si iata-ma petrecand din nou cateva zile minunate in acest oras incarcat de viata. Am regasit Palermo diferit fata de cum il stiam. Este un oras mai efervescent, tranzitat de mii de turisti,  incarcat de magazine, restaurante si cafenele cochete. A fost intotdeauna un centru cultural si istoric vibrant, dar schimbarile si dezvoltarea sa continua au adus noi valuri de activitate si vitalitate in oras. Mi-a fost dor sa ma ratacesc pe stradutele pline de culoare din zonele cele mai vechi ale orasului, sa revad Catedrala, Teatrul Masimo si portul vechi. M-am bucurat de atmosfera de pe Maqueda, mai ales dincolo de Quattro Canti unde am admirat cladirile din cele patru colturi impodobite cu fantani s

Una giornata a Firenze

Florenta mi-a oferit momente de neuitat care vor ramane in sufletul meu pentru totdeauna. Fiecare colt al orasului are ceva special si memorabil de oferit, de la monumentele sale celebre la strazile inguste pline de viata si de la operele de arta remarcabile la gastronomia delicioasa. Am simtit energia vibranta si unica a Florentei imediat ce am pasit pe strazile incarcate de istorie si cultura ce aveau sa ma conduca in Piazza del Duomo , una dintre cele mai iconice piete din Florenta. Am gasit Piazza foarte aglomerata si animata, plina de turisti admirand arhitectura impresionanta, artisti stradali care isi expun operele si vanzatori ambulanti care ofera suveniruri si alte produse. Piazza este dominata de Catedrala Santa Maria del Fiore care este cu siguranta unul dintre cele mai impresionante monumente din lume si este recunoscut pentru arhitectura sa magnifica si pentru dimensiunile sale impresionante. Pe langa aceste monumente remarcabile, piata mai adaposteste si Baptisteriul San